Bernard Abril (1951-)

Bernard Abril est un sculpteur français, né en 1951 à Cannes. L’art de Bernard Abril est dans la droite lignée historique de l’Arte Povera et du Land Art. L’Arte Povera, par l’utilisation de matériaux pauvres rendant signifiant l’insignifiant et le Land Art, par le dialogue incessant avec la nature, le paysage ou l’environnement immédiat de l’œuvre. L’artiste se sert de la souplesse de la matière. Il la courbe, la fléchit. Elle est soumise à la tension. Equilibre parfait des forces, elle ouvre un nouvel espace des possibles, celui d’une rupture possible et celui d’une vibration possible. Cette tension qui est force naturelle, est un point commun dans l’œuvre de Bernard Abril. Son travail entretient des résonnances intimes avec la musique. Il évoque une vibration, un rythme, un tempo, un mouvement, une temporalité, un dialogue avec l’espace, une abstraction et une immatérialité. Comme un instrument de musique, la sculpture de Bernard Abril a besoin de la tension pour créer une vibration. De cette musicalité nait une langue de l’émotion et une poétique de l’espace à laquelle nous ne pouvons nous empêcher de tendre. Les sculptures de Bernard Abril semblent créées en un seul souffle, comme une calligraphie. Le vide y a une valeur d’expression. Il n’est pas ici néant mais espace de suggestion, délimité par la tension des cordes qui relient les éléments entre eux. Il dessine le vide comme il brise le silence. L’impermanence, l’éphémère caractérisent cette écriture dans l’espace. C’est un mouvement permanent entre les vides et les pleins lorsque l’œil l’investit. Les sculptures de Bernard Abril sont un lien entre terre et ciel. Elles surgissent et s’élèvent, parfaite dualité entre puissance et fragilité.

The Art of Bernard Abril lies in the direct historic line of Arte Povera and Land Art. Arte Povera through the use of poor materials, making the significant insignificant and the Land Art through ceaseless dialogue with nature, landscapes and the works immediate environment. Bernard Abril actually exploits the flexibility of his material, bending and flexing it, subjecting it to tension … In perfect balance of forces, it opens up a new space for what is possible: possible rupture and possible vibration. Such tension is a natural force, a common factor in all of his work. The materials used qre disconcerting in their simplicity: wood, rushes, bqmboo, reeds, paper string, and pigments. There is ”primitiveness” in Bernard Abril. As artist-cum-anthropologist, he takes us on a search for origins, the source of the primary elements of culture: a universal archaic gesture, that of taking possession of a piece of wood or a branch, folding it and assembling it with a string to transform it into a tool, weapon or musical instrument. The work of Bernard Abril maintains intimate resonance with music, evoking vibration, rhythm, tempo, movement, temporality, and dialogue with space, abstraction and immateriality. Like musical instrument, a sculpture by Bernard Abril requires tension to generate vibration. Such musicality gives rise to emotional language and spatial poetry towards which we cannot help but draws us in. Zen emphasizes “direct, intuitive perception of trenscendante truth beyond all intellectual conception.” According to Taoist philosophy, the Beautiful is something that suggests, is concluded and not something that is already fully revealed. It is the observer to interpret, complete a work, to fill in the blank, from the impressions and feelings experienced through the draft patterns, texture, a hint of color, the shade of a form … Bernard Abril’s sculptures are created in one breath, like a calligraphy. The vacuum has a value of expression. It is not nil but here space defines, delimited by the tension of the strings which connect the bronze arcs. He draws away the void as he breaks the silence. Impermanence, the ephemeral characterize this writing in space. It is constant movement between empty and full when the eye invests. Bernard Abril’s sculptures are a link between earth and sky. They emerge and rise, perfect duality between power and fragility.

© Bogéna Galerie